Ще з Стародавніх часів реклама стала невід’ємною частиною життя людей. Перші рекламні повідомлення були знайдені в Єгипті під час розкопок міста Мемфіс і датуються 1тис. до н.е. Реклама з’явилася одночасно з виникненням писемності та торговельних відносин.
В стародавньому світі люди інформували інших про послуги, які вони надавали, і товари, якими торгували. Це була своєрідна реклама. Рекламні повідомлення писали чи малювали на табличках, пізніше на папері, або виголошували усно.
Носії реклами змінювалися з розвитком промисловості та технологій. Історія реклами на транспорті пов’язана з появою транспорту. 19ст. відзначилося створенням автомобіля і дало старт новому носію реклами в розвинених країнах.
В історії реклами на громадському транспорті слід виділити ключові дати – роки створення трамваїв та тролейбусів:
- 1881р. – перша трамвайна лінія була прокладена в Берліні. В тогочасній Росії перші трамваї виїхали на лінії в Києві(1892), Нижньому Новгороді (1896), Москві (1899).
- 1882р. – тролейбуси були створені в Німеччині в 1882р, а в СРСР з’явилися лише в 1933р.
В працях дослідників розвитку реклами можна знайти відомості про перші рекламні повідомлення на транспортних засобах, які датуються серединою 19ст. В цей час реклама активно розвивалася в Великобританії та США. В основному підприємці рекламували свої магазини, послуги, поширеною була реклама театральних вистав.
Один з перших американських дослідників маркетингу і реклами AGNEW H.E. в 1932 році писав, що в 19ст. в США поширеною була реклама на плакатах, які розміщували “де була можливість”. В цей час почали клеїти постери на вантажні авто, які стояли на дорогах.
Один підприємець розмістив плакати з рекламою на кожному з своїх вантажних автомобілів, щоб повідомити про те, що вони перевозять саме його продукт. Сучасними термінами це можна назвати “брендуванням корпоративного транспорту”.
На початку 20 ст. в США почали з’являтися закони та правила місцевої влади для регулювання розміщення зовнішньої реклами.
В історії транспорту Лондону можна знайти відомості про перші рекламні плакати і банери на громадському транспорті – автобусах та трамваях.Наприкінці 19 ст. для перевезення пасажирів використовувалися автобуси з кіньми, пасажири розміщувалися на даху транспортного засобу. Лавка стояла посередині вздовж автобуса.
Для комфорту людей на транспортному засобі почали робити борти — дошки, які підприємці одразу почали використовувати для розміщення реклами свого бізнесу, а сходи, по яких піднімалися на дах, завішували банером. Такі ж борти почали робити і на автобусах з двигунами.
З впровадженням трамваїв можливості для розміщення реклами збільшилися, оскільки збільшився розмір транспортних засобів. Електрифікація на початку 20 ст. збільшила кількість трамваїв та їх розміри, що відкрило широкі можливості для розміщення рекламних повідомлень. [A BRIEF HISTORY OF ADVERTISING ON LONDON TRANSPORT, M.A.C.Horne, 2003]
Крім комерційної реклами своєрідною рекламою на транспорті можна вважати знаки спеціальних служб — пожежної, швидкої допомоги, міліції, які використовувалися для розпізнавання їх транспорту. Автомобілі фарбували в спеціальні кольори, які відповідали певній службі. Така практика поширилася у різних країнах світу від початку 20ст.
20 століття принесло активний розвиток промисловості, створення великої кількості товарів масового споживання, конкуренцію на ринку. Реклама стала незамінною для розвитку бізнесу в найрізноманітніших сферах. В цей час розвиток реклами був зумовлений етапами створення найвідоміших торгових марок:
- На зламі 19-20 століть з’являються «American Express», Budweiser, Coca-Cola, Gillette, Goodyear, Heinz, Levi-Straus.
- «Першовідкривачі» (1900-1950) – Disney, Guinness, Harvard Business School, Hoover, IBM, Kodak, McKinsey & Co, Mercedes, Sony, Toyota.
- Перший «золотий вік» брендів (1950-ті роки) – Barbie, Marlboro, Harley-Davidson, Hewlett-Packard, Holiday Inn, Lego, Wal-Mart.
- Затишшя перед буревієм (1960-ті – 1970-ті роки) – Apple, Benetton, Federal Express, IKEA, Intel.
- Глобальний «золотий вік» (1980-ті та 1990-ті роки) – Haagen-Dazs, Microsoft, Nike, Starbucks
[с. 33].Стюарт Крейнер, Дез Дирлав. Брэнды, которые изменили бизнес: Полная коллекция величайших брэндов мира / Пер. с англ. – СПб.: «Крылов», 2004. 320 с.
Дані бренди проводили широкі рекламні кампанії, використовуючи громадський транспорт в містах США та Європи для розміщення реклами. Вдосконалювалися транспортні засоби та матеріали, які використовувалися для нанесення реклами.
Реклама на транспорті або транзитна реклама в Україні
Нова історія реклами починається з 80-х рр. ХХ ст., коли міжнародні компанії починають виходити на ринок СРСР. В пострадянський період транснаціональні корпорації отримують відкритий доступ до ринків Росії, України та інших держав. Населення взнає про такі торгові марки, як Pepsi-Cola, Camel, Sony, Sharp та інші. Компанії в маркетингових стратегіях на нових ринках використовують американський та європейський досвід.
Почалася конкуренція між міжнародними корпораціями за вільний інформаційний простір у великих містах – реклама з’являється на радіо, телебаченні, на щитах і як новий носій починають використовувати громадський транспорт.
В 1992 році в Києві та обласних центрах перші рекламні зображення з’являються на тролейбусах, пізніше і на трамваях та іншому транспорті. Це була іміджева реклама, завданням якої було зробити той чи інший продукт впізнаваним для потенційних клієнтів.
Можна виділити такі етапи в історії транзитної реклами в Україні:
- етап бурхливого розвитку;
- становлення та спеціалізація;
- розширення рекламних кампаній на регіони
- сучасний етап.
В розвитком виробництва та створенням національних торгових марок реклама на транспорті закріплюється, як реклама на корпоративному транспорті, який доставляє продукцію по Україні та на експорт.
На сьогодні існує велика кількість компанії, які займаються безпосередньо розміщенням реклами на транспорті і володіють повним циклом виробництва – від створення оригінального дизайну до прямих контактів з автотранспортними підприємствами в містах. Стали доступними високоякісні матеріали, які дозволяють створювати яскраву та ексклюзивну рекламу на трамваях, тролейбусах, автобусах.
Сучасний інформаційний простір міста, який впливає на покупців, достатньо насичений рекламними повідомленнями, тому теперішні вимоги до реклами на транспорті значно вищі ніж на початку її впровадження. На даний час потенційний покупець вибагливий і хоче отримувати якісний рекламний продукт, який не буде надто нав’язливим і при тому привертатиме увагу.
Розвиток реклами та транспорті як в Україні, так і в світі продовжується, адже створюються найсучасніші транспортні засоби, нові матеріали для виготовлення реклами. Це розширює можливості для втілення креативних рекламних ідей і забезпечує стабільний розвиток та ефективність реклами на транспорті.