Історія широкоформатного друку

Історія розвитку широкоформатного друку

Від наскельного живопису – до білбордів

Стародавній світ

Великі зображення люди почали створювати з незапам’ятних часів, практично відразу, як тільки навчилися малювати. Вчені досі ведуть суперечки про спосіб нанесення незрозумілої нам реклами (можливо, соціальної) на плато Наска в Перу. Ці твори такі величезні, що їх змогли розгледіти тільки після винаходу авіації.

Прикладів трохи скромніших теж більш ніж достатньо. Великі наскельні живописи, великі фрески, мозаїки, картини розміром зі стіну собору або замку можна зустріти всюди. Але всі ці зображення виготовлялися вручну, штучно.

Початок широкоформатного друку

В міру розвитку технологій поняття «тираж» почало входити в ужиток, і до середини XX століття переважна більшість друкованої продукції виготовлялося масово. Тим не менш, полотна великого формату і раніше залишалися ексклюзивною і вкрай дорогою продукцією.

Все змінилося в 1989 році, коли компанія VUTEk випустила революційний на той момент пристрій для розпилення фарби під управлінням комп’ютера – Airbrush. Ширина друку майже в 2,5 метра різко розширила обмеження по формату. Головне, був створений прецедент, позначений новий технологічний тренд. Він був сприйнятий ринком з великим ентузіазмом, і продовження не змусило себе чекати.

Вже в 1990 році Моше Нур завершив розробку прототипу «Nur Outboard» – друкуючого пристрою, який призвів до справжньої революції на ринку реклами. З 1991 року компанія Nur Macroprinters приступила до серійного випуску п’єзоелектричних широкоформатних принтерів, що дозволяють швидко і відносно недорого виготовляти зовнішню рекламу небаченого раніше якості.

Завдяки новій технології друк плакатів став не складнішим, ніж виробництво листівок – і це змінило вигляд міст. На вулицях почали з’являтися великі кольорові рекламні щити, потім білборди, банери, брандмауери, перетяжки – все те, без чого сьогодні складно уявити образ великого міста і навіть жвавої транспортної магістралі.

Україна, наші дні

За різними свідченнями, перший широкоформатний принтер з’явився в Україні в 1999 році. Потім ми пережили такий же бум створення зовнішньої реклами, як і країни Заходу. Протягом декількох років кількість продавців широкоформатної друкарської техніки і фірм, що надають такі послуги, збільшилась у десятки разів.

До початку третього тисячоліття вітчизняна зовнішня реклама підійшла у всеозброєнні. Зараз в Україні представлені практично всі технічні новинки в цій сфері, а кінцевий продукт не поступається кращим світовим аналогам.

Нові можливості

Швидкість

Велике зображення можна отримати і роздрукувавши купу маленьких аркушів, а потім акуратно вручну наклеївши їх у вигляді величезного збірного плаката. Але в цьому випадку буде порушений перший, мабуть, основний принцип широкоформатного друку – швидкість.

Сучасне обладнання, до прикладу плотер Mutoh серії ValueJet (Японія) , здатне друкувати кольорові зображення зі швидкістю десятки м2 на годину. А в режимі низької роздільної здатності, що використовується для друку на банерній тканині та сітці – до сотні м2 на годину.

Це створює принципово нові можливості з виробництва зовнішньої реклами. Сьогодні можна і потрібно встигати реагувати на поточні події. Технічно ніщо не заважає друкувати газети розміром з тротуар, і встигати їх міняти щодня, до того як люди підуть на роботу.

Якість

Як правило, на білбордах, високо розташованих банерах та іншій зовнішній рекламі, яку глядач впритул не побачить, використовується друк невисокої якості.

Але роздільна здатність широкоформатних принтерів достатня для створення фотореалістичних зображень. При необхідності, особливо в інтер’єрному друці, якість може досягати 1200 dpi, 1440 dpi і навіть більших значень. У поєднанні з професійно підготовленими макетами результати виходять вражаючі.

Довговічність

Перші широкоформатні роздруківки швидко вигорали на сонці і змивалися дощем. З тих пір хімічний склад фарб сильно еволюціонував. Чорнила, виготовлені на основі сольвента, дозволяють отримувати насичені яскраві кольори – причому всіх відтінків, що на зорі широкоформатного друку представляло окрему проблему.

Матеріалом для друку давно служить не тільки папір, але і безліч інших, більш довговічних носіїв – банерна тканина, сітка, вініл. Для оформлення світлових конструкцій і вітрин виконується друк на плівці, яка також може експлуатуватися роками.

Масштаб зовнішньої реклами зараз обмежує тільки фантазія. Можна роздрукувати все що завгодно, будь-якого кольору і розміру – і використовувати так довго, як це необхідно.